Blogerova příručka optimalizace pro vyhledávače

Aaron a Giovana Wall (seobook.com) nedávno na svých stránkách publikovali Blogger’s Guide to Search Engine Optimization. Následující text je překladem do českáho jazyka (uf).

The Blogger's Guide to SEO.

Obsah

Úvod

Zatímco jsme napsali více než třistastránkovou knihu o SEO, k popsání optimalizace blogů je zapotřebí pouze hrstka stránek. Proč? S tím jak se vyhledávače zdokonalují, Google a ti ostatní sbírají stále více dat, která jim umožňují doporučit a hodnotit blogy podle toho, jak jim lidé důvěřují.

Co Google ví o vašem blogu

Čím Google disponuje

Vyhledávače používají mnoho způsobů jakými měří důvěryhodnost blogů. Google ví o vašem blogu víc, než si myslíte. Vezměte v potaz, co má Google k dispozici...

Odvozování důvěry z uživatelských dat

Pokud se nějaký uživatel zaregistruje na nějakém blogu, nakolik může Google chápat jeho pozornost a registraci jako znak důvěry? Na jak dlouho se zaregistroval? Jak často navštěvuje vaše stránky. Na jakých dalších stránkách se zaregistroval? Jaké další stránky navštěvuje? Jak pravidelné jsou jeho vyhledávací a emailové aktivity?

Pokud nějaký blog odkazuje na vaše stránky, nakolik by měl Google chápat tento odkaz jako známku toho, že by se vaše stránka měla umísťovat ve vyhledávání výšše?. Jsou stránky přelinkovány z nějakých populárních a důvěryhodných blogů? Kolik lidí se zaregistrovalo pro jejich RSS služby?

Zatímco služby jako Bloglines či MyBlogLog jsou schopny odpovědět na některé tyto otázky, Google je dokáže zodpovědět mnohem přesněji, než kdokoliv jiný.

Navíc k tomu všemu Google ví, jak staré vaše stránky jsou a jak stejmoměrně jste publikovali nový obsah a jak rovnoměrně se vyvíjel nárust zpětných odkazů.

Proč se blogy odlišují od statických webů

Optimizace blogů je odlišná od optimalizace většiny ostatních webů, což je převážně způsobeno sociálními faktory blogovacích technologií. Optimalizace blogů není ani tak o kupování odkazů či obcházení nedokonalostí vyhledávačů. SEO pro blogy je více o poskytnutí něčeho, o čem mohou lidé diskutovat a vytváření něčeho, co stojí za pozornost.

Sociální povaha blogů

  1. RSS a podobné technologie poskytují čtenářům jednoduchý způsob, jak se zaregistrovat k vašim příspěvkům a být upozorněn ihned, jakmile vytvoříte nový příspěvek.
  2. Spousta čtenářů také publikuje a mnozí z nich mají stovky či tisíce registrantů. Pokud pár čtenějších blogerů odkáže na váš článek, tak to může mít lavinový efekt; spousta jejich čtenářů může dále odkázat na váš článek.
  3. Populární blogy, které vybízejí ke komentování příspěvků mohou mít u každého článku desítky či stovky komentářů, což znamená unikátní obsah, pro který může stránka získát vyšší pozici ve výsledcích.
  4. Optimalizace blogu je spíše o získání pozornosti a kreditu za šíření nápadů, než o optimalizaci stránky tak, aby vyhovovala algoritmům vyhledávačů.

Registrace domény a hostování blogů

Služby jako TypePad, Blogger, a Wordpress.com umožňují hostování stránek jako subdomény jejich vlastní domény. To nedělejte! Některé z těchto služeb poskytují limitované funkce a zakazují umísťování reklamy na těchto stránkách. Vybudování návštěvnosti může trvat měsíce až roky. Raději, než skončit přemísťováním stránek, je lepší přímo začít se svoji vlastní doménou, kterou hostuje nějaký spolehlivý poskytovatel.

Vlastní doménu si můžete zaregistrovat za méně než $10 na GoDaddy.com. Dreamhost je cenově přijatelná hostovací služba, která nabízí velmi jednoduchou instalaci blogovacího programu Wordpress.

Analýza klíčových slov

Tradiční analytické nástroje

Existuje široké spektrum neplacených a placených nástrojů pro analýzu klíčových slov. Mnohé z těchto nástrojů, jako třeba Wordtracker, tradičně doporučí termíny, které lidé nedávno vyhledávali.

Chocolate keyword research.

Nástroje pro určení trendů

Jako blogeři byste se neměli soustředit pouze na historicky populární termíny, ale také na to, co je aktuální. Pochopení toho, co se právě děje, je možné prohledáváním Technorati, Google Blog Search, a Google News. Služby jako Google Trends a Yahoo! Buzz Index prozradí co je populární v poslední době.

Kde umístit klíčová slova ve stránkách

Stěžejní je použít klíčová slova v názvu stránky, a to pokud možno na začátku. Je dobré klíčová slova párkrát zoopakovat v textu, stejně jako příbuzné fráze, a různé formy a sklony těchto slov, ovšem vždy s důrazem na přirozenost textu. Dávejte pozor, aby se obsah snadlo četl, neboť na tom záleží více, než co si o příspěvku myslí robot (=crawler). Důležitější je, aby se lidem příspěvek líbil a odkázali na něj, než aby byla stránka perfektně optimalizována, ale přitom zněla mechanicky.

Některé nástoje na analýzu klíčových slov zobrazí i často používané varianty slov a některé grafické nástroje, jako je Quintura, která umožní vizualizaci příbuzný slov v dokumentech s dobrým umístěním.

Jděte s dobou

Sledovače šíření myšlenek a názorů (Meme Trackers)

Jaké názory se dnes šíří? Kdo je v centru diskuzí ve světě blogů? TechMeme a TailRank upozorní na současné populární příspěvky. Rovněž existují tématicky zaměřené nástroje na sledování šíření myšlenek a názorů (meme trackers). Světová banka spustila svůj BuzzMonitor, což je neplacený, open source software, s kterým si kdokoliv může vytvořit takovýto nástroj.

YouTube

YouTube publikuje nejnavštěvovanější, nediskutovanějsí a nejpopulárnější videa dne. Mnohé znich bezvýznamné pro vaše stránky, ale kterýkoliv z nich by se mohl stát zdrojem nápadů, které již mají určitou společenskou hodnotu.

Společenské zpravodajství (Social News)

Digg, seznam polulárních odkazů na Del.icio.us a StumbleUpon Buzz napoví jaké názory jsou v současnosti populární ve světě společenskáho zpravodajství. Pligg umožňuje jednoduše specializované zpravodajství vytvořit.

Pozornost na konkurenční weby

K tomu, aby jste byli úspěšní nemusíte sledovat vše. Stačí pouze obstát na vašem trhu. Pokud čtete jeden či dva tucty blogů ve vašem oboru, sledujete na koho se často odkazuje a proč o nich lidé hovoří, usnadní vám to identifikaci témat, na které stojí za to se soustředit.

Díky RSS a podobným službám, jako jsou iGoogle, Google Reader, či Bloglines je jednoduché se přihlásit ke konkurenčním blogům. Odkazy směřující ke konkurenci je možné zobrazit s použitím Technorati či Google Blogsearch.

Google blog search.

Hledání inspirace pro nové příspěvky

Použijte výše zmíněné seznamy k tomu, aby jste zjistili, proč se některé myšlenky šíří v souvisejících oblastech a které nápady v minulosti fungovaly. Z takového výzkumu by mělo být jednoduché si to spojit s vašim oborem a takto vygenerovat nové, pozoruhodné nápady. Každý nový podnět, na který narazíte (při čtení na webu, knihy, obrázky, časopisy, konference, osobní zážitky atd.), může být zdrojem inspirace. Noste s sebou foťak a zápisník kamkoliv jdete.

V kontaktu s všeobecnými trendy v blogování můžete zůstat čtením ProBlogger od Darrena Rowse či Performancing.

Psaní čistých a působivých titulků

Cory Doctorow, známý autor science fiction a bloger na Boing Boing, v jednou rozhovoru řekl o psaní titulků následující :

Pište nadpisy jako by jste byl zaměstnanec tiskové agentury

Deskriptivní titulek uvede příběh do kontextu a zvýší pravděpodobnost, že lidé kliknou na vaše stránky, když je uvidí ve výsledcích vyhledávačů.

Můžete se také snažit, aby nadpisy byly emotivně podmanivé, tím že formulujete titulek jako otázku či příslib řešení problémů. Brian Clark nabízí spoustu úspěšných receptů na úspěšné titulky ve své edici přitažlivé titulky.

Optimalizace struktury vašeho Webu

Vyzvedněte váše nejlepší články

Až do září 2007 byl mojí domovskou stránkou vždy ten nejnovější příspěvek na mém blogu. Zatímco mi to pomohlo zviditelnit nové příspěvky, odrazovalo to nováčky. Pokud stvoříte úspěšný blog, dejte pozor, aby vaše domovská stránka byla zajímavá i pro nováčky. Pomožte jim v procesu učení, ukažte jim, kde začít a vyzvedněte svoje nejlepší články. Pokud vaše stránky přerostou v byznys, zainvestujte do nových nástrojů, přidejte diskuzní fóra, a další interaktivní funkce které zajistí, aby se lidé vraceli na vaše stránky.

Spousta blogovacím systémů vám umožňuje zviditelnit vaše nejpopulárnější příspěvky. Viditelné publikování vašich největších hitů způsobí, že vaši návštěvníci bodou jediné kliknutí od vašich nejlepších článků. Rovněž je to investice do linků, které vám zvýší pravděpodobnost, že lidé naleznou vaše další stránky.

Mnozí čtenáři jsou na vašich stránkách poprvé. Odkaz na některé starší články jim umožní pochopit rámec vaší činnosti bez potřeby se neustále opakovat. Pokud sdílíte své příspěvky s jinými weby nebo pokud nějaký spammový web ukradne váš obsah, tak tím, že se odkazujete na starší příspěvky zvyšujete šanci, že získáte zpětné odkazy, které vás umístí výše ve výsledcích vyhledávačů.

Blokujte duplikovaný obsah

Michael Gray nabízí optimalizační tipy pro Wordpress blog v následujícím videu:

  • Umístěte každý příspěvek pouze do jedné kategorie
  • Využijte Více >> funkcionality a na souhrných stránkách ukažte pouze úvodní část svého příspěvku
  • Použíjte robots.txt k zablokování datovaných archívů a jiných duplikovaných sekcí na vašich stránkách

Joost de Valk nabízí více optimalizačních tipů pro Wordpress blog ve svém Wordpress SEO průvodci.

Varování: Pokud nemáte zkušenosti s robots.txt dejte pozor, ať nezablokujete všechny. Za předpokladu, že používáte adresy generované z nadpisu článku (post slug URLs) a že váš příspěvek je kategorizován, robots.txt soubor pro Worldpress blog by mohl vypadat následovně:

User-agent: *
Disallow: /*p=
Disallow: /*q=
Disallow: /*trackback
Disallow: /*feed
Disallow: /*wp-login

Navigační katetorizace a tagy

Vytvořte skupiny kategorií, které jsou používané ve vaší oblasti podnikání. Tímto vytvoříte strukturu, která zajistí, aby tyto skupiny stránek byly ůspěšné ve vyhledávačích. Například, pokud jsou vaše stránky orientovány na zhubnutí, pak má smysl použít kategorie o cvičení, dietách, dietních prášcích a doplňcích stravy pro hubnutí.

Jestliže využívate jak kategorií tak tagů, snažte se, aby se nepřekrývali. Například byste neměli vytvořit kategorii zvanou tvorba linků (link building) a poté asociovat spustu vašich stránek se stejnojmeným tagem. Rovněž je dobré omezit počet kategorií na jednu až dvě desítky, namísto stovek, kde v každá z nich bude asociována pouze s pár příspěvky.

Sousedící a příbuzné příspěvky

Spusta blogů odkazuje na předchozí a následujíci příspěvek. Takovéto odkazy jsou uživatelsky velmi příjemné a umožní vyhledávačům, aby se prokousali k hlouběji uloženým stránkám. Některé Wordpress nástroje vylistují souvisejíci příspěvky pod vaším článkem, což usnadní čtenářům nalezení souvisejicích materiálů v případě, že jste přistáli na špatné stránce.

Poopravte titulky

Spousta redakčních systému pro správu blogů uvádí v titulku jméno webu před jméno příspěvku. Je však nejlepší, pokud názvy stránek začínají nejvýznamější informací. Existuje spousta Wordpress nástrojů, které umožní definovat formát titulků. Ty z populárnějších zahrnují all in one SEO pack a SEO Title Tag.

Analytika: zopakujte ranný úspěch

Programy pro webovou analýzu vám mohou prozradit:

  • kdo odkazuje na vaše stránky
  • na jaké příspěvky odkazují
  • co lidé hledali, když dorazili na vaše stránky

Pokud rozumíte tomu, jaký typ lidí na vás odkazuje a proč, pak je jednoduché generovat další obsah, který bude stát za to. Pokud víte, pro co jsou vaše stránky vysoce hodnoceny ve vyhledávačích, potom víte, pro jaké termíny je vaš web považován za věrohodný a pro jaké příbuzné termíny by měl být taktéž úspěšný. Někteří blogeři přídávají do hodně navštěvovaných stránek lehce pozměněná klíčová slova, což jím pomůže získat trošku víc návštěv tím, že stránky se pro tato další klíčová slova zhodnotí.

Google Analytics je zadarmo. Rovněž mám v oblibě Mint, kde se platí 30 dolarů za web. Performancing a MyBlogLog nabízejí analytické programy speciálně pro blogery.

Kontraverze

Mnoho lidí nechává řídit své činy strachem, přičemž většina úspěšných lidí je vedena intuicí a instinktem spíše než strachem.

  • Nikdo nemá rád tyrany. Někteří blogeři se bojí, že budou zažalováni, či někoho urazí. Když jsem byl zažalován, mé jméno a zisky vzrostly přes noc. To neznamená, že by jste měli být nezodpovědní, nicméně nepodložené žaloby přitahují média a budují přirozenou důvěru.
  • Tvořivá destrukce je součástí podnikání. Za pár roků budou lidé platit za informace, které dnes poskytují. Obchodníky trápí ochrana jejich značek (copyrights). Ovšem jak se postupně web stává více soutěživý, tak můžeme být jen rádi, když získáme trochu pozornosti.

Někteří samozvaní etičtí blogeři hrají marketingovou hru na dobré a zlé policajty. V tomto příspěvku tipy pro nakažlivá videa Michael Arrington uvedl, jak tím byl znechucen. Nemohl být však příliš znechucen, jestli to publikoval na svých stránkách a ten ohlas mu vydělal spoustu peněz.

Po spuštění svých stránek použijte Push Marketing

Buďte pozoruhodní

Jestliže jste nováčci v internetovém marketingu, přečtěte si Purple Cow od Seth Godina, aby jste porozuměli tomu, jak přijít s pozoruhodnými nápady. Odkazy nejsou nic jiného než citace. Pokud jste minořádný, odkazy se dostaví, ovšem ne bez trošku push marketingu!

Buďte věrohodný

Většina informací je spam či obyčejné žvanění. Tak jak je vytvořeno stále více spamu použitím sofistikovaných nastrojů, čtenáři jsou stále lepší a rychlejší v rozpoznání kvalitních informací během letmého pohledu.

Použití implicitního Wordpress designu může některé čtenáře odradit. Pokud požijete nějakou dobře vypadající šablonu, či zaplatíte profesionální design tak to znamená, že vám na vašem blogu záleží a jste ochotni do něj investovat. Úhledný formát a design zvyšuje důvěryhodnost.

Dosažitelnost, zveřejnění vaši obchodní adresy a publikování unikátní O nás stránky zvyšuje vaši kredibilitu.

Odkažte na jiné blogy

Na marketingové hlášky, které se shodují s našimi zájmy a předsudky, jsme více vnímavý. Nemůžete být více relevantní než když hovoříte o nějaké osobě. Řada blogerů monitoruje, kdo se na ně odkazuje a čte jejich příspěvky.

Odkazování se na jiné úžitečné a příbuzné stránky je jedna z nejlacinějších marketingových taktik. Neodkazujte se pouze na jiný blog s tím, že jej pouze citujete, ale přidejte vlastní názor s vysvětlením proč si myslíte, že mají či nemají pravdu. Dokonce můžete požádat o komentář někoho koho respektujete, či je požádat o rozhovor.

Budování zpětných odkazů (Link Building)

Vyhledávače vnímají zpětné odkazy jako znak důvěry. Pokud si to můžete dovolit, pak doporučuji zaregistrování nových blogů do všeobecně uznávaných katalogů, speciálních katalogů, či katalogů pro blogy. Zde jsou nějaké základní informace o přídávání adres do katalogů, a článek, který Loren Baker nedávno publikoval o nejlepších katalozích pro blogy.

Inzerujte své stránky

Zviditelnění vede k dalšímu zviditelnění. Investovat nějaké ty peníze do inzerce může způsobit, že váš blog se může stát populární o pár měsíců dříve.

  • Pay per click vám umožní nakoupit navštěvnost od vyhledávačů.
  • AdWords má síť partnerů zvanou AdSense. Cílená reklama AdSense a Blog Ads vám umožní zameřit vaši inzerci na konkrétní příbuzné stránky.
  • Recenzní sítě jako ReviewMe vám dovolí nákup recenzí na populárních a souvisejících blozích.
  • StumbleUpon inzerce vám přínesou návštěvníky na vaše nejlepší články za halíře.

Síťový efekt

Rostoucí výhoda

15. dubna 2007, sociální vědátor Duncan J. Watts publikoval článek v New York Times nazvaný Je Justin Timberlake produktem kumulativní výhody? Duncan v tomto článku vysvětluje sociální povahu našich rozhodnutí:

Lidé se témeř nikdy nerozhodují nezávisle - z části proto, že svět překypuje takovým výběrem, že naše naděje, že sami nalezneme to, co hledáme, jsou jen velmi malé; z části proto, že si nikdy nejsme úplně jisti, co vlastně chceme; a z části proto, že to, co často chceme, není ani tak o tom, abychom získaly vždy to nejlepší, jako spíše abychom měli stejnou zkušenost jako ostatní a takto dáme na zkušeností jiných lidí.

Díky tomuto skupinovému myšlení, věci zůstávají populární jen díky tomu, že již populární jsou.

Zveřejnění společenského úspěchu

  • Komentáře: Jestliže vaše stránky mají spoustu komentářů, tak lidé budou více nakloněni se účastnit diskuze. Můžete zvýraznit "Zanechte komentář", či uvést nedávné komentáře na straně stránek a tím dále povzbudit čtenáře, aby zanechali více komentářů. Vaše odpovědi, pak dále zvýší pravděpodobnost, že lidé zanechají další komentáře. Někteří blogeří si navzájem pomáhají vzájemným komentováním svých blogů, tak aby jejich stránky vypadali aktivněji.
  • Statistika registrantů: Pokud máte stovky či tisíce registrantů/čtenářů, je dobré tuto informaci zveřejnit.
  • Vypujčte si odborníky: Požádejte autority z vaší oblasti podnikání o komentář či radu, před spuštěním vašeho projektu. Pokud mají pocit, že se na myšlence podíleli, tak projektu propůjčí část své kredibility, nebo dokonce pomůžou s jeho propagací.
  • Propagujte svoji publicitu: Pokud jste vy či váš blog byli zmíněni v nějakém větším médiu, tak zviditelnění této skutečnosti v sekci "Řekli o nás" pomůže vaši autoritě.

Přidejte interaktivní media

Lidé čtou raději blogy než naráz celé knihy. Použití obrázků a videí ve vašem příspěvku a rozdělení dlouhých pasáží do strukturovaných částí zjednoduší stravitelnost vašich stránek.

Pořádání interaktivních soutěží s výhrami jsou jedny z nejjednodušších způsobů, jak donutit ostatní, aby hovořili o vašich stránkách. Dialog je důležitý pro váše budoucí zisky. Cory Doctorow o mediích budoucnosti:

Díky Internetu máme dnes k dispozici množství voleb. Všechna zábava je vzdálena zhruba jedno kliknutí. Náklady na vyhledání jiného umělce, jehož muzika, knihy či filmy jsou stejně zajímavé jako ty vaše, se neustále snižují, a to díky recenzním systémům, webovým vyhledávačům a nezpočetného množství fan klubových webů, jako jsou blogy či MySpace. Vaše dovednosti se rovnají jejich dovednostem a pokud s nimi chcete úspěšně soutěžit, pak potřebujete něco víc než charisma a dovednost.
Potřebujete dialog. Prakticky v každém uměleckém oboru vidíme úspěchy umělců, kteří dokaží nějakou formou navázat dialog se svým publikem. JMS udržel Babylon 5 při životě tím, že trávil čas s fanoušky na newsgroups. Neil Gaimanuv blog je založen téměř výhradně na dialogu s tisíci čtenáři zároveň. Všechy ty nezávislé kapely, které uspěly díky message bordům a hromadným emailům, všíchni ti nezávislí dokumentaristé jako Jason Scott, komici jako Warren Ellis se svým LiveJournal, blogy, emailovými seznamy, etc.

Účastněte se populárních proudů, aby jste budovali důvěru a viditelnost

  • Komunikační fóra mívají velkou navštěvovanost. Účast v populárních fórech může zviditelnit vaše jmého. Fóra jsou skvělá místa kde hledat nové nápady. Otázky na které se lidé často ptají jsou stejné otázky, které se ptají na vyhledávačích.
  • Přispívání článků na populární webových stránkách vám umožní čerpat z jejich značky, důvěry a navštěvovanosti zcela zadarmo.
  • Někteří blogeři pořádají blogové karnevaly, aby se zviditelnili a vybudovali další zpětné odkazy.
  • Zanechání užitečných komentářů může vést k tomu, že se daný bloger zaregistruje na vaší stránce, což vám může přivést další návštěvníky.

Demostrujete svoji zaujatost

Váš neměnný a originální názor umožní ostatním, kteří mají podobné názory a pohled na svět, aby vám věřili a dálé šířili vaše názory. Většina (jestli ne všechny) populární politické blogy jsou velmi zaujaté.

Počkejte s výdělky

Jestliže umístíte AdSense reklamy nad vlastní obsah ihned v počátcích vašeho webu, tak bude téměř nemožné získat dostatečný počáteční impuls a získat podíl na trhu od vaši již zavedené konkurence.

Pojistěte se

Pokud spousta lidí čte a věří vašim stránkám pak bude Google více závislý na vás než vy na něm, což mu ztíží schopnost penalizovat vaše stránky ze strachu z negativní publicity.

Aeronova nedávná presentace o SEO na Blogworld

Tato prezentace vysvětluje proč je pozornost tak kritická pro růst blogu v konkurečním trhu.

Chcete se naučit více o SEO?

Základy SEO byly mnohokrát publikovány na mnoha místech. Čtyři neplacená místa kde začít jsou: Work.com: Learning SEO, Blogoscoped: The Basics of Search Engine Optimization, SEOMoz: The Beginner's Guide to SEO a Dan Thies' SEO Fast Start. Pokud vám vyhovují placené on-line kurzy pak Aaron poskytuje SEO training program, který probíhá v interaktivním prostředí, kde můžete přímo klást otázky.

Aaron a Giovanna blogují o SEO, a Lee Odden má seznam více než 400 blogů o vyhledávačích. Zaregistrujete se na jejich RSS, aby jste zůstali v obraze.